آبنمای موزیکال دبی، گران ترین آبنمای دنیا

30 آوریل 2018

نویسنده: مدیر پورتال

بنمای موزیکال دبی را در چند سال اخیر کم و بیش همه می شناسیم. خیلی جالب هست که این آبنما به عنوان جاذبه گردشگری در سرتاسر دنیا مطرح هست و این شناخت تنها محدود به کشورهای همسایه امارات نیست و با جست و جوی اینترنتی درباره آن بحث های پیرامونش در سایت های معتبر راهنمای گردشگری مثل tripadvisor.com و booking.com و … مشاهده می کنیم. بحث هایی با محوریت اقامت نزدیک این آبنما و نحوه بازدید از آن و تجارب گردشگران از بازدید این آبنما که عمدتا در حال ستایش زیبایی این آبنما هستند. اما این جاذبه گردشگری به چه قیمتی بدست آمده است؟

        

این آبنمای موزیکال به درخواست هولدینگ اعمار امارت توسط شرکت معتبر WET Design امریکا در سال ۲۰۰۹ طراحی و ساخته شده است. استفاده از تجربه شرکت WET به عنوان قویترین شرکت بین المللی فعال در حوزه آبنماهای مدرن و به نوعی پیشگام در حوزه آبنما، که پیش از این آبنمای زیبای محوطه هتل Bellagio لاس وگاس را طراحی و اجرا کرده بود، در کنار منابع مالی نامحدود پیمانکاران و سرمایه گذاران پروژه، رمز موفقیت این آبنما می باشد.
قیمت این پروژه بنابر اعلام منابع رسمی ۲۱۸ میلیون دلار امریکا بوده است. یکی از جنبه های ارزیابی این پروژه، بررسی بازدهی آن نسبت به قیمتش می باشد. هزینه هنگفتی که در ابتدا پرداخت شده و در ما به ازای آن، برد تبلیغاتی فوق العاده و رونق گردشگری کل شهر و بازگشت سرمایه با ورود گردشگران موضوعی شایان توجه است. شاید امروز درصد بالایی از شناخت نام دبی مدیون این آبنما باشد که این درصد در بین گردشگران چند برابر است. متاسفانه آمار دقیق و علمی از این موضوع در اختیار نیست اما موفقیت پروژه با جست و جوی فضای اینترنت غیر قابل انکار می باشد. شاید جالب باشد که تاثیرگذاری این آبنما به حدی است که شرکت حمل و نقل بین المللی DHL در سال ۲۰۱۱ برای مدت ۱ ماه کمپین تبلیغاتی خود را بر روی این آبنمای موزیکال پیاده کرده است.

         

این آبنما در یک دریاچه مصنوعی اجرا شده است. دریاچه ای که همواره شفاف و تمیز دیده می شود. حتی در گرم ترین ایام سال هیچ جلبکی در سطح آبنما و دریاچه مشاهده نمی شود. کیفیت آب، نکته ای کلیدی است که منجر به عمر بالای تجهیزات آبنما می شود. بخش عمده ای از هزینه های این آبنما برای بخش فیلتراسیون آب لحاظ شده است، نکته کلیدی که در پروژه های داخلی دیده نمی شود و همواره آب آرا به مشتریان خود توصیه به هزینه، در این بخش می کند. توصیه ای که با استفاده از تجارب شرکت های پیشگام جهانی و شرکت آب آرا بدست آمده است.
به صورت مختصر درباره سیستم فیلتراسیون آبنمای دبی به نکاتی اشاره می کنیم تا در فرصت های بعدی به بررسی های تکمیلی در این حوزه بپردازیم. این آبنما از ۴ ایستگاه زیرزمینی فیلتراسیون در مجاورت دریاچه بهره می برد. ابعاد بهینه سازی شده هر یک از ایستگاه ها به ۳۵ متر در ۷ متر به ارتفاع ۷ متر می باشد و هر ایستگاه به صورت مجزا آب دریاچه را به وسیله یک پمپ ۳۰ کیلو وات سیرکوله می کند. در این پروسه گرد و غبار، آشغال ها، املاح و جلبک ها از آب زدوده می شوند و آب تصفیه شده به دریاچه باز می گردد. بنابراین یک رکن اساسی این پروژه، فیلتراسیون است که در ابتدا خیلی دیده نمی شود.


این آبـنما توسـط هـولـدینگ اعـمـار امـارت در کنـار پـروژه هـای دبی مال و برج الخـلـیفه احداث شـده اسـت و هـمزمـان با مـراسـم افتـتـاح دبـی مال راه اندازی شده اسـت. آبنمای موزیکال دبی کلاسیک و در عین حال مدرن طراحی شده است. استفاده از نورهای رنگی در آن پرهیز شده تا در ظاهر آن عظمت آب بیشتر دیده شود و اصالت محیط حفظ شود. همچنین در این آبنما از ۲ مدل نازل استفاده شده است.نوع اول در حدود ۵۰۰ عدد نازل روباتیک با قابلیت رقص فواره آب در دو محور که بیشتر جذابیت آبنما به آن ها وابسته است، و نوع دوم بیش از ۱۰۰۰ عدد نازل بلند پرتاب در دو رنج ۷۰ متر و ۱۵۰ متر که با کمک هوای فشرده آب را به صورت عمودی پرتاب می کنند. صدای پرتاب آب نازل ها با هوای فشرده، شبیه به صدای انفجار بوده و خود موجب جلب توجه ناظران می شود. البته به دلیل زمان مورد نیاز برای فشرده سازی مجدد هوای نازل ها، زمان استفاده از آن ها محدودیت های خود را دارد. نازل های بلند پرتاب و روباتیک با پیشتازی شرکت WET وارد این صنعت شده و امروز این نازل های پیشرفته توسط شرکت آب آرا با برند آکواترونیک منطبق با سیستم کنترلی DMX آب آرا قابل تامین هستند و اجرای پروژه هایی به همین زیبایی دور از دسترس نیست.
به عنوان نکته پایانی باید به شاخصه مهم این آبنما، یعنی موزیکال بودن آن اشاره کرد. تا کنون برای حدود ۴۰ موسیقی شاخص بین المللی این آبنما کارگردانی شده است که یکی از آن ها موسیقی بی کلام “امواج” ساخته بیژن مرتضوی می باشد. نوازنده ویولون که مایه افتخار موسیقی ایرانی می باشد. فیلم این نمایش بی نظیر از آبنمای موزیکال دبی با آهنگ ویولن امواج را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید:

 www.aparat.com/v/cp1zs

www.abaraco.ir/fa/aquatronic

www.abaraco.ir/fa/art/musical-design-fountain

برچسب‌ها: آبنما، آبنمای مدرن، آبنمای موزیکال، جاذبه توریستی، دبی، روباتیک، نازل آبنما

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *